ابن‏ مسعود نقل می ‏کند که، دیدم على بن ابى‏طالب علیه‏ السلام را که مشغول نماز است و در رکوع و سجودش می گوید: «اللهم بحق محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم عبدک، اغفر للخاطئین من شیعتى»

پروردگارا، به حق بنده‏ ى مقربت محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم خطاکاران از شیعیان مرا ببخش.

از نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم شرفیاب شدم. ایشان را در حال نماز یافتم. دیدم که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم در نماز خود می گوید:

«اللهم بحق على علیه‏ السلام عبدک اغفر للخاطئین من امتى»

خداوندا، خطاکاران از امت مرا، بحق على علیه‏ السلام بنده‏ ى مقربت ببخش.

از آنچه دیده بودم، در من وحشت و تردید بزرگى ایجاد شد. وقتى نماز رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به پایان رسید، خطاب به من فرمودند:

اى پسر مسعود، آیا کافر شدى بعد از آنکه ایمان آورده بودى؟

عرض کردم، ابداً چنین نیست یا رسول‏ اللَّه، بلکه دیدم على علیه‏ السلام را که خداوند را به حق شما طلب مى‏کرد و شما را دیدم که خدا را به حق على علیه ‏السلام مى‏خواندید. پس تردید کردم که کدامیک از شما نزد خداى عزوجل برترید.

پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: اى پسر مسعود، بنشین.

پس من در مقابل، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم نشستم.

آن حضرت فرمودند:

خداوند من و على و فاطمه و حسن و حسین علیه ‏السلام را از نور عظمت و بزرگى خود خلق کرد: قبل از آنکه سایر خلائق را بیافریند. زمانى که هیچ تسبیح و تقدیسى وجود نداشت.

پس نور مرا شکافت و از نور من آسمان ها و زمین را آفرید به خداى تبارک و تعالى قسم که من از آسمان ها و زمین برترم.

و چون نور على علیه ‏السلام را منتشر ساخت عرش و کرسى از نور او خلق گردید؛ به پروردگار قسم که على علیه ‏السلام از عرش و کرسى افضل است.

سپس نور حسن علیه‏ السلام را باز کرد و لوح و قلم از نور حسن علیه‏ السلام به وجود آمد و به خدا قسم که حسن علیه ‏السلام از لوح و قلم نیز برتر است.

و چون هستى را از نور حسین علیه ‏السلام معطر کرد، بهشت و حوریان زیباروى از نور او پدیدار گشتند؛ واللَّه حسین از حورالعین برتر است.

سپس تمام هستى درتاریکی بود. ملائکه بر پروردگار از آن همه تاریکى و ظلمت شکایت کردند و خواستند که پروردگار تاریکى را از ایشان برطرف کند. پروردگار در اجابت خواسته‏ ى آنان نور حضرت فاطمه سلام الله علیها را در بلندترین مکان عرش قرار داد. همه‏ ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد.

بحارالانوار، ج 40، ص 43